söndag 6 februari 2011

Tips!

För ett tag sedan så introducerade jag en ny idé i vår quiltgrupp Bjäres Quiltbönor!

Det började så här: Gunilla och jag brukar tänka tillsammans och hon slutför det vi har tänkt! Förra våren tänkte vi att det hade varit roligt med en julquillt som ett kommande projekt, bild på resultatet finns längre ner på sidan. Förutom broderier, som ofta ingår i hennes projekt, dock inte alltid, så skulle quilten bygga på kvadrater. Vi hade ungefär då börjat upptäcka alla fördelar med 2,5" linjalen så den fick det bli.


När nu så många skaffade linjalen så ville jag att de skulle känna vilken nytta man kunde ha av den, förutom till julquilten. Så här löd mina tips!
Charmpack- fyra kvadrater av varje tygbit!
Jellyroll-bara att skära!
Så fort ni har en tygbit över, skär en kvadrat och samla i en låda!

Här väcktes min idé, vi skapar en tygbank i quiltgruppen!
Reglerna är enkla: tygbitarna ska såklart vara 2,5" och i lapptäckes kvalitet!
Lägger man tio tyger i lådan så får man ta tio nya! Finns det inga just då som man vill ha så har man dessa tillgodo!
Vill man så kan man bygga upp utmaningar runt detta, endast samma tyg en gång och bara i blått t.ex!

Jag lovar att följa upp detta tema längre fram och tips från er tar jag så klart också tacksamt emot!